Serviciul de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice, cod serviciu social 8810ID-I este un serviciu social fără personalitate juridică, înființat și administrat de furnizorul Direcția de Asistență Socială a Lugoj, acreditat conform Certificatului de acreditare seria AF nr 003876, CUI 35398236.
Sediul Serviciului de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice este în municipiul Lugoj, P-ța. Victoriei nr. 4, județul Timiș.
– prevenirea instituționalizării persoanelor vârstnice în centre rezidențiale pentru persoane vârstnice,
– îmbunătățirea calității vieții persoanelor de vârsta a III-a.
Serviciul social se adresează persoanelor vârstnice aflate în diverse grade de dependență asigurându-le acestora un set de servicii pentru ca acestea să beneficieze de îngrijire adecvată și corespunzătoare nevoilor individuale direct în mediul lor.
(1) Serviciul de îngrijire la domiciliu este un serviciu de lungă durată acordat la domiciliul beneficiarului.
Beneficiarii serviciului social „Îngrijirea la domiciliu a persoanelor vârstnice” sunt persoanele vârstnice care, urmare a pierderii autonomiei funcționale din cauze fizice, psihice sau mintale, necesită ajutor semnificativ pentru a realiza activitățile uzuale ale vieții de zi cu zi, în principal:
a. Ajutor pentru efectuarea activităților de bază ale vieții:
– Igiena corporală;
– Toaleta generală;
– Toaleta parțială;
– Mobilizare și transfer;
– Hrănirea și hidratarea beneficiarului;
– Efectuare tehnici de mobilizare.
b. Ajutor pentru efectuarea activităților instrumentale:
– Efectuare cumpărături;
– Prepararea hranei;
– Activități de menaj:
– Curățenie generală;
– Întreținerea curățeniei în cameră, bucătărie și grupul sanitar;
– Spălat efecte personale;
– Călcat și cusut efecte personale.
– Sprijin pentru plata unor servicii și obligații curente;
– Consiliere socială
– Însoțirea beneficiarilor pentru rezolvarea problemelor personale la diferite instituții;
– Acordarea primului ajutor.
Acte necesare:
– cerere tip adresată Serviciului social „Îngrijirea la domiciliu a persoanelor
vârstnice”;
– cupon de pensie original/copie;
– acte medicale:
– fișa socio medicală completată de medicul de familie;
– aviz epidemiologic (nu suferă de boli infecto-contagioase);
– copii xerox după actele de stare civilă: carte de identitate, certificat de căsătorie/deces etc.
– contract privind situația locativă și/sau unde situația o impune, declarație pe proprie răspundere că nu a încheiat un contract de întreținere cu o altă persoană.
Principalele atribuții si competențe ale serviciului social „Îngrijirea la domiciliu a persoanelor vârstnice” sunt următoarele:
a. de furnizare a serviciilor sociale de interes public local, prin asigurarea următoarele activități:
– reprezintă furnizorul de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară;
– elaborează strategia de intervenție în raport cu nevoile identificate la populația țintă.
b. de informare a beneficiarilor, potențialilor beneficiari, autorităților publice și publicului larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor activități:
– compartimentul deține și pune la dispoziția beneficiarului sau oricărei alte persoane interesate materiale informative privind activitățile derulate;
– materialele informative sunt pe suport de hârtie și sunt afișate la avizierul instituției;
– odată cu încheierea contractului de furnizare de servicii beneficiarilor li se comunică procedura proprie privind informarea asupra activităților derulate;
– elaborarea de rapoarte de activitate.
c. de promovare a drepturilor beneficiarilor și a unei imagini pozitive a acestora, de promovare a drepturilor omului în general, precum și de prevenire a situațiilor de dificultate în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor activități:
– sensibilizarea opiniei publice cu privire la problemele cu care se confruntă persoanele vârstnice;
– asigurarea continuității serviciilor sociale furnizate pentru a preveni o situație de dificultate;
d. de asigurare a calității serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activități:
– elaborarea instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
– realizarea de evaluări periodice a serviciilor prestate;
– identificarea eventualelor nelămuriri individuale vizavi de activitate și de personalul serviciului social;
e. de administrare a resurselor financiare, materiale și umane ale serviciului prin realizarea următoarelor activități:
f. instruirea periodică a personalului propriu;
g. întocmirea fișelor de post cu atribuții bine definite și clare.
h. personalul de îngrijire are controale medicale periodice efectuate conform normelor în vigoare.
Direcția de Asistență Socială Comunitară Lugoj
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to